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Here’s my latest publication: a free brochure about cryptography and codebreaking especially for school children. Thanks to a great graphic artist it looks very professional.

Last year in fall, the German non-profit organisation Stiftung Lesen contacted me. Stiftung Lesen (Reading Foundation) acts as an advocate for reading and media competency in Germany to ensure that every child and adult develops crucial reading and media skills.

One of Stiftung Lesen’s recent projects is a brochure about cryptography and codebreaking for children, connected to the German edition of a book named William Wenton and the Luridium Thief written by Bobbie Peers. Stiftung Lesen hired me to write the text and select the pictures for this brochure, which I consider a great honor. Graphic artist Harald Walitzek did a great job in layouting my input. The result looks absolutely marvelous and very professional. I want to express my thanks to Stiftung Lesen’s Petra Petzhold and Silke Schuster for managing this project.

Today the brochure has been published. It can be downloaded for free as a PDF document. Here is a page scan (© Stiftung Lesen/Carlsen Verlag, 2017):

School-Brochure-1

Here’s another one:

School-Brochure-2

The brochure is meant to support teachers to teach cryptography to their pupils. It focusses on classical cryptography, including the Caesar cipher, steganography, the Voynich manuscript and the Enigma. The software CrypTool and the crypto puzzle page Mystery Twister C3 are introduced. Several simple crypto challenges are posed. Frequent readers of Klausis Krypto Kolumne will recognize many of the pictures and cryptograms.

Stiftung Lesen has also started a cryptologic prize puzzle for school classes. The first prize is a class trip to the Deutsches Museum in Munich.

To my regret, this brochure is only available in German. If you can’t read German, you still can try to solve the challenges. The content would certainly be interesting for English-speaking school children, too, but as Stiftung Lesen is a German foundation, no English edition is planned. If anybody is interested in translating the brochure, please contact Petra Petzhold or Silke Schuster.

I hope, many teachers will use this brochure in their classes. I’m sure, many children will love it.


Further reading: Who can solve these encrypted Christmas cards from the 1920s and 1930s

Linkedin: https://www.linkedin.com/groups/13501820
Facebook: https://www.facebook.com/groups/763282653806483/

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Kommentare (15)

  1. #1 Thomas
    2. März 2017

    Glückwunsch! Die Broschüre vermittelt auf sehr ansprechende anschauliche Weise einen Einblick in die Krypologie.

  2. #2 BE
    2. März 2017

    Hello,

    congratulation to this great 17-page lessons material: The material looks exiting, its illustrations are made for pupils, and the content is correct and helpful.

    I hope, someone will produce an English version — maybe together with the English version of the according book around William Wenton. I guess the teachers in English speaking countries would appreciate that — especially as the used tools are also there in English. And I wish William Wenton good luck to grow and fill a series of books. We need more good cryptographers.

    Where is page 18?

  3. #3 Klaus Schmeh
    2. März 2017

    @BE
    >Where is page 18?
    There are only 17 pages. Should there be another one?

  4. #4 merzmensch
    2. März 2017

    Amazing! I wish I were a pupil and had discovered such brochure in my childhood! I will print it out and show my kids.

  5. #5 Engywuck
    3. März 2017

    Die Fleissner-Verschlüsselung scheint unnötig schwer zu sein…

    Je nachdem wie ich die für das Beispiel abgedruckte Schablone anlege sind die ersten vier Buchstaben RSRS, BBHW, ECOE oder DETI. Auch die verlinkte Bastelvorlage entspricht dem Muster des Beispiels von “Ecke plus Beinahe-Diagonale” – in Zeilen: oooX/Xooo/oXoo/ooXo

    Lösbar ist das abgedruckte Quadrat dagegen mit einer Schablone des Musters Xooo/oooX/oXoX/oooo

  6. #6 anderer Michael
    3. März 2017

    Von Kryptologie habe ich wenig Ahnung. Vielleicht hilft mir die Broschüre für mehr Verständnis.Ich werde sie auch meinen Kindern zeigen.
    In einem Punkt hat sie schon geholfen, der Hinweis zum Schluss auf das Voynich- Buch.

    Herr Schmeh, das halten Sie auf dem Bild in der Hand (oder eine Kopie)?

  7. #7 Jerry McCarthy
    England, Europa
    3. März 2017

    Die Skytale. Is there not some debate as to whether this really existed and/or was really used in this form? It’s a nice idea, but….

  8. #8 denkfix
    3. März 2017

    Wenn ich das richtig überblicke, sind das alles Verfahren, die durch einen Algorithmus berechnet werden können.
    Als Anregung, bieten Sie mal eine Verschlüsselung an, die auf Bilderkennung bzw. Assoziation beruht, etwa die Form eines Rebus.
    Diese Form kann ein Computer nicht durch Versuch und Irrtum lösen.
    Eine weitere Verschlüsselungsart, die nicht von einem Computer gelöst werden kann, sind Sätze in Mundart. Erst wenn man sich diese Sätze laut vorliest, erschließt sich der Sinn.

  9. #9 Klaus Schmeh
    3. März 2017

    @Engywuck:
    >Die Fleissner-Verschlüsselung scheint
    >unnötig schwer zu sein…
    Stimmt, da ist wohl etwas schiefgelaufen. Ich werde es der Stiftung Lesen melden.

  10. #10 Klaus Schmeh
    3. März 2017

    @anderer Michael:
    >Herr Schmeh, das halten Sie auf dem Bild in der
    >Hand (oder eine Kopie)?
    Es ist (leider nur) eine Kopie. Hier gibt es Informationen dazu: http://scienceblogs.de/klausis-krypto-kolumne/2016/08/27/publisher-wins-rights-to-voynich-manuscript/

  11. #11 Klaus Schmeh
    3. März 2017

    @Jerry McCarthy:
    >Die Skytale. Is there not some debate as to whether
    >this really existed and/or was really used in this form?
    According to a Cryptologia publication (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0161-119891886902) the Skytale was described as a cipher device by Greek historians from the 3rd century B.C. on. However, there is no evidence that the Skytale cipher was ever used (e.g., by the Spartans). Older sources mentioning a “Skytale” probably did not refer to a cipher device.

  12. #13 Klaus Schmeh
    3. März 2017

    @denkfix:
    >Eine weitere Verschlüsselungsart, die nicht von
    >einem Computer gelöst werden kann, sind Sätze
    >in Mundart.
    Mundart-Verschlüsselung praktizieren wir in Schwaben sehr oft, meistens aber unfreiwillig 😉
    Infos zu Verschlüsselung mit Sprache gibt es hier:
    http://scienceblogs.de/klausis-krypto-kolumne/2015/08/21/die-navajo-waren-nicht-die-einzigen/

  13. #14 Klaus Schmeh
    3. März 2017

    Bart Wenmeckers via Facebook:
    Very nicely done Klaus. I must say ciphers is a good way to learn about language and looks like you cover the classics cipher pretty well. I see you also reference kryptos K4.
    I hope my children enjoy ciphers when they grow up.

  14. #15 Tux McTuxface
    16. März 2017

    Ich hätte eher 16 oder 20 Seiten erwartet: Wenn man eine DIN-A(N) Seite doppelseitig bedruckt und in der Mitte faltet, bekommt man 4 DIN-A(N-1) Seiten. Von daher hat man bei einer 17-seitigen Broschüre drei leere Seiten.