The dominant view is that individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) are mathematically gifted and tend to pursue majors in science, technology, engineering and mathematics (STEM). This view has been reinforced by the prevailing theory that individuals with ASD have intact or even superior systemizing, which enables them to excel in a field like mathematics, that depends upon systematic, rule-bound procedures and logic. This theory has been primarily supported by anecdotal case studies, as well as the observation that ASD occurs more often in families with parents in the fields of mathematics, engineering and physics.
Man hatte es schon immer geahnt, jetzt ist es auch wissenschaftlich bestätigt: nichts ist dran an diesem populären Mythos. Eine im September-Heft von “Autism Research” veröffentlichte Studie kommt zu entgegengesetzten Ergebnissen. 22% der von ASD betroffenen Testpersonen zeigten eine “mathematics learning disability”, nur 4% eine “mathematical giftness”.
Anzumerken ist freilich, dass die Studie (mit immerhin 7 Autoren) nur 27 ASD-Betroffene (und noch 27 Vergleichspersonen) untersuchte. Zurückgerechnet bedeutet das dann wohl, dass von den 27 Testpersonen mit ASD genau 6 schlecht und genau 1 gut in Mathematik war. So plausibel das Ergebnis auch sein dürfte, als empirische Basis für eine wissenschaftliche Studie scheint das etwas dünn.
Link zur Studie:
Oswald TM, Beck JS, Iosif AM, McCauley JB, Gilhooly LJ, Matter JC, & Solomon M (2015). Clinical and Cognitive Characteristics Associated with Mathematics Problem Solving in Adolescents with Autism Spectrum Disorder. Autism research : official journal of the International Society for Autism Research
Und ein Kommentar von Paul Whiteley: Questioning Answers
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